"Jeśli pewne produkty spożywcze mają działanie uzależniające, może to po części wyjaśniać trudności, jakich doświadczają ludzie usiłujący pozbyć się zbędnych kilogramów" - mówi Ashley Gearhardt z Uniwersytetu Yale w Connecticut.
Gearhardt przeprowadziła swoje badania wśród 48 młodych kobiet o różnym wskaźniku masy ciała. Funkcjonalny rezonans magnetyczny wykazał, że sam widok koktajlu czekoladowego wywoływał u uczestniczek aktywność kory przedniej części zakrętu obręczy i przyśrodkowej kory około oczodołowej - obszarów, które uaktywniają się u osób uzależnionych od narkotyków.
Aktywność tych obszarów była większa w przypadku kobiet, które uzyskały więcej punktów w testach dotyczących nawyków żywieniowych, a w rzeczywistości sprawdzających objawy zachowań charakterystycznych dla uzależnienia.
"Wszechobecne reklamy i dostępność niedrogich smacznych przekąsek może sprawiać, że trzymanie się zdrowego menu staje się strasznie trudne, gdyż bombardujące nas sygnały oddziałują na nasz układ nagrody" - zauważa Gearhardt.